Kamis, 05 Januari 2012

Ilmu Komunikasi


Komunikasi boleh ditakrifkan sebagai "satu proses perpindahan maklumat, perasaan, idea, dan fikiran seseorang individu kepada individu atau sekumpulan individu yang lain". Ia merupakan proses interaksi yang bererti antara hidupan dan merangkumi kedua-dua:
Add caption

  • perbuatan menghantar matklumat; dan
  • proses untuk bertukar-tukar maksud;
supaya dapat menghasilkan pemahaman. Komunikasi boleh mengambil bentuk, baik secara lisan mahupun tidak, misalnya bahasa gerak-geri, bahasa isyarat, sentuhan, hubungan mata, dan penulisan.
Bagi seorang praktisi public relation, menjaga hubungan baik dengan media massa adalah hal yang mutlak. Praktisi PR tak hanya membangun hubungan dengan institusi media, namun juga dengan insan pers yang bekerja di sana. Kesuksesan membangun hubungan dengan media tak hanya terlihat saat perusahaan membutuhkan publisitas, namun terlebih saat perusahaan mengalami krisis.
Belajar monitoring media dan aktivitas media relations rasanya kurang lengkap tanpa belajar langsung dari ahlinya. Untuk itulah pada Kamis, 08/12/2011, sebanyak 25 orang mahasiswa peminatan Humas Stratejik Angkatan 2009, Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Paramadina berkunjung ke Pulse Communication, sebuah divisi dari Ogilvy PR Worldwide. Dalam kunjungan tersebut mahasiswa didampingi oleh dosen pengampu mata kuliah Relasi Media ibu Novi Arlaida, Sekretaris Program Studi ibu Ika Karlina Idris, dan staf administrasi program studi ibu Dwi Susiyati.
Dalam kunjungan tersebut mahasiswa mendapatkan penjelasan seputar strategi dan aktivitas Relasi Media oleh Client Service Director Pulse Communication Bapak Eugene Laksono. Menurut Eugene, PR mesti konsisten dengan key message yang diusung dalam sebuah konfrensi pers. Jika tidak, maka pesan yang akan dimuat di media massa bisa sangat beragam.
If we stick to the key messages, then media will get it and forget their agenda,” tegas Eugene.
Selain itu, ia juga memberi beberapa tips seputar relasi media, di antaranya adalah mengenai pemanfaatan sosial media, kontrol isu setelah konferensi pers, dan monitoring hasil pemberitaan.

Berikut beberapa tips dari Bapak Lohjenawi agar para mahasiswa dapat berkomunikasi dengan efektif:
1. Sadarilah bahwa segala hal yang kita lakukan adalah komunikasi
2. Cara pesan disampaikan selalu mempengaruhi bagaimana pesan itu diterima. Untuk itu, mahasiswa perlu mencari cara yang tepat untuk menyampaikan sebuah pesan.
3. Komunikasi yang sebenarnya adalah pesan yang diterima, bukan yang diharapkan untuk diterima.
4. Cara kita memulai pesan seringkali menentukan hasil komunikasi
5. Komunikasi merupakan jalan dua arah. Dengan demikian, sangat penting untuk merespon sebuah pesan dengan cara yang baik.
6. Berkomunikasi ibarat sedang menari. Jika ada pihak yang tidak sensitif, maka tarian tak akan sedap dipandang karena tidak seirama, atau bahkan bisa saja ada yang terinjak kakinya. Begitupun dalam proses komunikasi, jika ada pihak yang tak sensitif maka potensi kesalahpahaman sangat besar. (SRY)

Dimensi utama komunikasi

Terdapat berbagai-bagai takrif komunikasi, dari takrif yang mengiktiraf komunikasi antara haiwan sehinggalah yang hanya mengiktiraf komunikasi antara manusia sahaja. Bagaimanapun, komunikasi biasanya diperikan berdasarkan enam dimensi utama, seperti yang berikut:
  1. Kandungan (apakah yang disampaikan?)
  2. Penghantar/Sumber/Pengekod (oleh siapa?)
  3. Bentuk (apakah bentuknya?)
  4. Saluran (apakah perantaranya?)
  5. Penerima/Sasaran/Penyahkod (kepada siapa?)
  6. Tujuan.

Proses komunikasi

Komunikasi boleh dilihatkan sebagai proses untuk menghantar maklumat yang tertakluk kepada tiga tingkat peraturan semiotik:
  1. Sintaks (sifat tanda dan simbol yang formal)
  2. Pragmatik (berkenaan dengan hubungan antara tanda/ungkapan dan pengguna)
  3. Semantik (kajian tentang hubungan antara tanda, simbol, dan maknanya).
Oleh itu, komunikasi merupakan interaksi sosial antara sekurang-kurangnya dua ejen berinteraksi yang berkongsi satu set tanda serta satu set peraturan semiotik yang sama. Perbualan merupakan sejenis komunikasi yang kedua-dua pihaknya saling menghantar dan menerima maklumat. Teori pengawalan bersama memerihalkan komunikasi sebagai satu proses selanjar yang kreatif dan dinamik, dan bukannya penukaran maklumat yang berasingan.
Dalam model yang mudah, maklumat atau kandungan (misalnya, pesanan dalam bahasa sejadi) dihantar daripada penghantar kepada penerima menerusi saluran penghantaran, misalnya udara. Perantara komunikasi bukan sahaja membabitkan media massa dan media berita, tetapi juga merangkumi perantara tunggal yang digunakan untuk menyampaikan apa-apa data bagi apa jua tujuan. Bahantara ialah storan dan peralatan penghantaran data yang digunakan untuk menyimpan dan menghantar maklumat atau data. Jika wujudnya gangguan komunikasi dalam saluran penghantaran, maka penerimaan dan penyahkodan kandungan akan terjejas dan dengan itu, penghantar pesanan itu tidak akan mencapai kesan yang diingini.
Bahasa ialah sistem isyarat teratur daripada segi sintaks — misalnya intonasi, gerak isyarat, atau simbol bertulis — yang menyampaikan pemikiran atau perasaan. Kedua-dua bahasa pertuturan dan bahasa tulisan manusia boleh diperihalkan sebagai sebuah sistem yang terdiri daripada simbol (leksem) serta juga peraturan tatabahasa yang mengolah simbol tersebut. Walaupun haiwan tidak memiliki sebarang bahasa tulisan, ia masih berkomunikasi dengan menggunakan bahasa, iaitu bahasa tersendiri.

    Tidak ada komentar:

    Posting Komentar